Dag 22: Dal mare Adriatico al Toscane - Reisverslag uit Sansepolcro, Italië van Italia ! - WaarBenJij.nu Dag 22: Dal mare Adriatico al Toscane - Reisverslag uit Sansepolcro, Italië van Italia ! - WaarBenJij.nu

Dag 22: Dal mare Adriatico al Toscane

Door: Ton, Maarten en Hans

Blijf op de hoogte en volg Italia !

03 September 2016 | Italië, Sansepolcro

Voor vandaag stonden twee (!) Reitsma etappes op het programma, één van strand naar heuvelland, en één etappe over de Apennijnen Col, de Passo di Viamaggio (983 m). In totaal 110 km met 1175 hoogtemeters.

Pittig wel! Zeker ook omdat een groot gedeelte (18 km) niet over asfalt liep, maar over grindwegen, en soms ook minder dan dat. De Koga's stuiterden door het Italiaanse landschap.
We kwamen nog wat Belgische Romegangers tegen, die ons behoedden voor een omweg van ettelijke kilometers doordat een pijltje verkeerd in de gids stond. Respect voor de Belgen!

We zagen hoe de groene kustvelden bij Cesenatico langzaam overgingen in de gortdroge witte bedding van de Marecchia, onze allernieuwste watervriend (nog even snel vreemd gegaan met de Rubicon, U weet wel, van Julius Caesar, ook wij wierpen de teerling en gingen de Rubicon over, net zo makkelijk!).

We vallen misschien in herhaling, maar toch: het was weer enorm warm, een record vandaag van 39 graden! Dit naast het record van de dagafstand (110 km), en het record van de hoogtemeters (1175), als de duur van de rit (8.45 tot 19.45 uur).
Kortom, eigenlijk gekkenwerk.

Maarten was er al eerder niet van overtuigd dat zijn rug dit ging houden, en heeft de laatste helft van de slotklim overgeslagen door met de taxi te gaan, een wijs besluit, zoals Ton en Hans na aankomst konden beamen. Pleister op de wonde was wel een een geweldige afdaling in avondlicht Toscane in (17 km), uitkomend in Sansepolcro, het "heilige graf", dat na zoveel klim-kilometers gelukkig niet het onze werd. Reitsma mag zijn getallen rond hellingspercentages wat ons betreft bijstellen, iets te optimistisch!

We zijn inmiddels 260 heuvelige kilometers van Rome, dus wij hebben nog wat voor de boeg. Stel je voor, de route Breda - Groningen, maar dan met allemaal Caubergen erin! Moet in 4 dagen te doen zijn......!

Moe, maar voldaan groeten wij U, we moeten nodig naar bed om wielerpret en -leed een plaatsje te geven! Morgen mogen we weer!

Vanuit Sansepolcro, Hans, Maarten en Ton

• 04 September 2016 - 00:23

Marion:

Nog even terug naar gisteren... Ton, zonder baard zie je er stukken beter uit, en die kapper ... dat kan een achterneef van Gerard Thoolen zijn.... misschien toch Italiaanse voorouders :)
    Knappe prestatie vandaag en wijs besluit van Maarten. Voor de komende dagen hoop ik voor jullie dat de temperatuur wat gaat dalen, maar ik vrees het ergste ...

• 04 September 2016 - 09:06

Rob$:

Steeds meer trots op jullie!
    1 Cauberg is geen berg
    2 Caubergs is een halve berg
    3 Caubergs is een appeltje
    4 Caubergs is een eitje!
    Houdt moed!

• 04 September 2016 - 13:38

P.m.:

Grappig. Zelfde gedachte bij mij opgekomen als die van Marion wat betreft Barbier.
    Reitsma zijn GPS hoogteprofiel bekeken. Ziet er nogal vreemd uit. Net zoals zijn routeweergave die vaak afwijkt van het werkelijke pad. Jullie kunnen dit helpen te verbeteren door je GPS aan te laten staan. Die slaat dan alles wat jullie doen op. Mosterd na de maaltijd?

• 04 September 2016 - 15:04

Christa:

Zeg Hans, hoeveel verschillende wielerpakjes heb jij eigenlijk wel niet?
    Welke doe je aan als je in Rome aankomt? Die Mondriaan lijkt me wel geschikt.
    Denk je wel even aan Pim en mij als jullie door de Porta del Populo het oude Rome betreden? Nog een adviesje voor de laatste dagen: als het zo heet is overdag doe je er goed aan al bij zonsopgang te vertrekken en tegen het middaguur te stoppen. Dat maakte het voor ons in ieder geval draaglijk zonder dat we qua km's hoefden te minderen.

• 04 September 2016 - 22:04

Ditty:

Mooie prestatie mannen! Geniet nog van de laatste etappes naar Rome. Hopelijk is het niet te warm. Hgr, Ditty