Dag 24: Troppo scorcia in percorso - Reisverslag uit San Gemini, Italië van Italia ! - WaarBenJij.nu Dag 24: Troppo scorcia in percorso - Reisverslag uit San Gemini, Italië van Italia ! - WaarBenJij.nu

Dag 24: Troppo scorcia in percorso

Door: Ton, Hans en Maarten

Blijf op de hoogte en volg Italia !

05 September 2016 | Italië, San Gemini

Het bezoeken van het graf van Franciscus vanochtend bleek tevens 180 hoogtemeters in te houden plus het risico van een naderend onweer, dit bij een sowieso vertraagd vertrek. We hebben Franciscus om vergeving gevraagd (via de vogels), en wilden hem eren bij de basiliek van Santa Maria degli Angeli (gelegen onder Assisi, en wel bekend vanwege de lingerie van de Bigini's). Aldaar aangekomen bleken kerk en plein afgezet te zijn door Italiaanse special forces, waarbij vrouwen van 80 jaar electronisch werden gevisiteerd, waarna zij hun volledige handtas moesten ledigen ten overstaan van de colonello. In ons geval zou dit neerkomen op gemiddeld 5 fietstassen per persoon wat de wachttijd toch al snel zou doen toenemen tot al gauw 1,5 uur.
Dan maar weer op de fiets, contemplatie is toch wat lastiger heden ten dage..... Sorry Paul, maar we moeten het toch weer van jou hebben als oud Aloysius man!

Nu kunnen we het weer hebben over steil, over warm, over lijden, over verlossing, maar dat weet U nu zo langzamerhand wel. Dus laten wij het eens over iets anderszins hebben: "waarom ligt in zo'n mooi land zo veel rotzooi (scorcia) langs de weg?". Niet in de stadjes, maar wel ertussenin ! Wat we zoal tegenkwamen (bij een steile klim heb je heel veel tijd om de op zich goed gemaaide berm te inspecteren):
Plastic flessen van groot tot klein, condooms, ook van groot tot klein, dode beesten (veelal klein), platte kilometerpalen, vergane plastic zakken met verroeste blikjes, tempex platen, auto-onderdelen als halve koplampen, carburateurs, binnenbekleding van deuren, wieldoppen en autobanden. Zo veel zooi, en geen haan die er naar kraait!

Aanrader is het plaatsje Bevagna. We ontmoeten hier bij de koffie een grote groep Amerikanen, die hun hoogwaardige racertandems (hij voorop, zij achterop, op zich duidelijk) per speciaal gemaakte koffers naar Europa hadden laten transporteren. Deze groep, met als naam de "triple by-pass", had opvallend weinig bagage bij zich. Geen Trump aanhangers, maar hun Carbon stak matig af bij onze overbelaste stalen Koga's (wij sleuren naast ons eigen gewicht 40 kilo fiets en bagage naar boven).

En dat, en dat is de mijlpaal van vandaag, doen wij al 2000 km aan één stuk! En dat met veel plezier (meestal dan!).
We hebben vandaag nét voor een enorme onweersbui, ons einddoel voor vandaag bereikt, en zijn in San Gemini, ongeveer 100 km voor Rome. Ongeveer de afstand Breda - Amsterdam, maar dan met een uitgestrekt Zuid-Limburg ertussenin, met alleen maar hellingen en afdalingen.
We zien wel waar we morgen komen. We hebben onze vrienden in Rome inmiddels verwittigd van onze komst.

Morgen vertellen wij U hier meer over!

Wij groeten U allen uit San Gemini (prachtig middeleeuws plaatsje),

Ton, Hans en Maarten

• 06 September 2016 - 10:21

Dirk:

Heren,

Topprestatie. Jullie zijn er vroeg bij: TOP 2000 ! Nog een keer aanzetten en jullie arriveren in de Eeuwige Stad. Jullie fraai beschreven avonturen en de leuke foto's zorgen ervoor dat het zo overheerlijke vakantiegevoel ook nog een beetje aanhoudt achter de PC. Maar er gaat natuurlijk niks boven de ervaring van het fietsen naar Roma. Ik ben blij dat de kuur van Maarten afdoende was.
    Succes voor de laatste meters en vooral ook veel plezier.

groet
    Dirk

• 06 September 2016 - 10:40

Harry:

Mannen,

ik geniet elke dag van jullie mooie verhalen/avonturen.En opnieuw groot respect voor jullie prestaties....
    Nog even en dan doemt jullie eindbestemming op,de Eeuwige Stad!!!
    Chapeau...

Hartelijke groet,

Harry

• 06 September 2016 - 19:05

Karin:

Goed hoor, en erg leuk om elke dag jullie verslag te lezen.
    Nu op naar Rome , veel plezier en geniet ervan
    Groet Karin