Dag 29: Partenza di Roma - Reisverslag uit Firenze, Italië van Italia ! - WaarBenJij.nu Dag 29: Partenza di Roma - Reisverslag uit Firenze, Italië van Italia ! - WaarBenJij.nu

Dag 29: Partenza di Roma

Door: Ton, Maarten en Hans

Blijf op de hoogte en volg Italia !

10 September 2016 | Italië, Firenze

Ja, dan is het zover. De dag die je dacht dat die nooit zou komen is aangebroken. Je rijdt een maand naar een stad, bent er een paar momenten en dan zit je ineens in een trein die noordwaarts gaat, met een tempo van meerdere etappes tegelijk! We hebben er sinds 19.00 uur vanavond al 4 gehad!

De dag begon mooi met een bezoek aan de Kerk der Friezen, direct naast het Sint Pietersplein, de SS Michele e Magno. Nederland en Ethiopië zijn de enige landen met een eigen kerk binnen het Vaticaan. Dit hebben wij te danken aan de inspanningen van onze voormalige bisschop Muskens van Breda.
Hij heeft hier niet over gerept toen we jaarlijks met hem in de bisschopstuin in Breda bijeen kwamen met de binnenstadscommitees, de ondernemers en de ambtenaren. We werden warm ontvangen door Antonio, die ruim 40 jaar geleden na een boeiende tijd op de kunstacademie Sint Joost in Breda via omzwervingen liftend in Rome terecht is gekomen. Hij wist nog veel te vertellen over Breda, o.a. over het klapkot bij de Haven.
Van Antonio ontvingen wij onze oorkonde, een Credential, een kerkelijke erkenning voor onze inspanning. Antonio kende overigens ook Marijcke uit Calcata. Wij hebben hem, en via hem, het bestuur van het Willibrordcentrum, hartelijk dank gezegd voor dit getuigschrift.

De dag bleek onverwacht nog hectisch te zijn en onze stadstour met Massimo en Lorenzo kwam helaas te vervallen en maakte plaats voor een bezoek aan de barbier (alweer), dit keer een Indiër (op aanraden van Antonio), vlak bij Stazione Termini. Onder een daverende onweersbui hebben wij met een dagmenu voorlopig afscheid genomen van de Italiaanse keuken.

Nu zitten we toepend in de trein, en buiten valt alle regen die wij gemist hebben in de afgelopen maand. We beseffen dat we ongelooflijk geluk hebben gehad met het weer.
Nu hier zo te zitten, met zijn 3-en opgepropt in een coupé van 3,5 m2, voelt wat onwerkelijk aan. Maar met een mooie fles rode wijn van onze Italiaanse vrienden, nog een paar pinda's, goulashsuppe van steward Hans slaan wij ons er dapper doorheen.
Morgenochtend vroeg in München, en eind van de middag in Breda, op het nieuwe, net geopende station. We zijn reuze benieuwd!

Morgen hoort U meer van ons, wanneer wij met hoge snelheid onze epiloog zullen concipiëren !!

Wij groeten U allen, vanuit ergens tussen Firenze en Bologna,

Maarten, Ton en Hans

• 10 September 2016 - 23:58

Rob$:

Ja, mannen, aan alles komt een eind, maar jullie avontuur zal eeuwig in mijn herinnering blijven! Die Credential, daar sta ook ik dus helemaal achter! Wel thuis voor later!

• 11 September 2016 - 10:31

Dolf B:

zo heren. veel bewondering voor jullie. wat een prachtige reis. weer helemaal het mannetje. goede terugkomst dadelijk

• 11 September 2016 - 10:43

Freek:

Tot ziens bij u thuis!

• 11 September 2016 - 11:12

Rob$:

En nog de hartelijke groeten en de zegeningen van Hermine!

• 11 September 2016 - 13:56

P.m.:

Cuore P(l)esante

Terugkerende (vanaf de zijlijn) vraag die rest m.b.t. de afsluiting van zo'n groots avontuur: Hoe voelt dat nou?

P.S. Op de plaquette staat toch het woordje OPnieuw ?