Onze hele route in een overzicht ! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Italia ! - WaarBenJij.nu Onze hele route in een overzicht ! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Italia ! - WaarBenJij.nu

Onze hele route in een overzicht !

Door: maarten en ton

Blijf op de hoogte en volg Italia !

04 Oktober 2008 | Spanje, Santiago de Compostella

Ola vrienden,
op veler verzoek hebben we de hele route hier nog een keer uitgeschreven, voor wie dat nog leest tenminste. In de (genummerde)plaatsen in hoofdletters hebben we geslapen. De codes van de (afgekorte)overnachingen betekenen hetvolgende:

TH: trekkershut op camping
JH: jeugdherberg
EH: pension, of vrij eenvoudig hotel
CH: chambre d'hote; kamer bij mensen
RF: refuge(Fr)/ Pelgrimsalbergue (Sp)
RH: regulier of meer luxe hotel

Goed, en dan nu de route :

vertrek :30 augustus om 11u55 - Marijke Meustraat 110 Breda - Galder kapel- vertrek 30 aug om exact 12u45 - Meer - Oostmalle - Lier - langs de Dender - 1 MECHELEN abdij/landgoed Roozendael (TH) - Dendermonde - Aalst - Ninove - 2 GEERAARDSBERGEN (TH) - Lessines - 3 TOURNAI (JH)- Grens Belgie/Frankrijk Storm ! - Marchiennes - 4 CAMBRAI (RH)- Le Catelet ( l'Escaut = de Schelde !) - 5 ST QUENTIN (EH) (kanaal WO I met de tunnel) -Noyon - Compiegne (nog steeds ZW storm kracht 5 tot 6 ..) - 6 ESTREES LES DENIS (CH 1) - 7 ESTREES LES DENIS (spaak-reparatie, CH 2) - Clermont - Mouy - 8 CHAMBLY (EHF1, weer wordt nu wat minder) - Auvers sur Oise (van Gogh én Jaques en Marie gezien)- Mantes - Houdan - 9 MAINTENON (EH) - Chartres & kathedraal - 10 CHATEAUDUN (EH) - Morrée -Vendome (veel regen!)- 11 CHATEAU-RENAULT (EH)- Tours - Montbazon - 12 SAINT MAURE-DE-TOURAINE (CH) - Chatellerault (eerder gestopt na hele middag regen in..)
- 13 ST GEORGES (CH boven kroeg)- Futuroscope - Poitiers - Vivonne - 14 MELLE (EH) - St Jean d'Angely (prachtig mooie kerk met kerkhof; werelderfgoed !) - 15 SAINTES (RF in de kerk !) - Royan - pont over de Gironde - Prachtweer ineens, én wind mee NW ! - Le Verdon sur Mer (begin van streek Les Landes met 250 km aaneengesloten bos) - Montalivet les Bains - 16 LACANAU (eigen huis bij bij Jet en Ron !) - 17 LACANAU rustdag bij Jet en Ron) - Ares - Biganos - 18 SALLES (EH) - Pisos - Labouheyre - 19 ONESSE ET LAHARIE (RF prive)- Dax (einde Les Landes) - 20 SORDE L'ABBAYE (RF Maarten jarig ! 53) - St Palais - 21 St JEAN PIED DE PORT (RH): Voet van de grote Pyreneeenpas!

De grote passage van de Pyreneeen via de Roelantpas van Alto Ibaneta fietsten we op zaterdagochtend 20 september tussen 09u15 en 13u15, toen we aankwamen in het Spaanse Roncevalles.

Voor het vervolg van de reis betreden we de al elf eeuwen lang geroemde "Camino Frances", het meest traditionele Spaanse deel van onze reis naar Santiago:

St. Jean Pied de Port 220m (F) - Valcarlos - Alto Ibaneta (1057m) Roncesvalles (Sp) - Erro - Zubiri - Larrasoana - 22 PAMPLONA (RH) - Zizur Menor - Campagnas - Eunate - 23 OBAMOS (RF) - Puente la Reina - Estella - Los Arcos - Viana - 24 LOGRONO 1(RH luxe) - Fiesta semana de San Matteo ! - 25 LOGRONO 2 rust(?)dag (RH luxe) - Ventosa - Najera - 26 STA DOMINGO DE LA CALZADA (EH bij de nonnen!) - Herramelluri - Belorado (eerste ontmoeting met de hongaarse filmer Zoltan) - Cerraton - St Juan de Ortega - 27 SANTOVENIA op de Alto de Atapuerca 1050m EH weghotel) - Olmos - Burgos - Villabilla - Tardajos - Rabe de la Calzada - Hornillos del Camino - een koningsadelaar vliegt vlak boven onze hoofden ... - Hontanas - 28 CASTROJERIZ - Fromista - Carrion de los Condes - 29 SAHAGUN (EH) was vol, daarom gelogeerd in slaapkamer in het appartement van de eigenaresse ..) - El Burgo Ranero - Reliegos - Villanueva las Manzanas - 30 LEON (EH) leuk Hostal San Martin boven het terras(!) - Santovenia de Valdoncina - Hospital de Orbigo - 31 ASTORGA stadsalbergue (RF) - Santa Catalina de Somoza - El Ganso - Rabanal del Camino - col Cruz de Ferro 1509m dak van de Camino - 32 EL ACEBO 1200m (CH) - Molinaseca - Ponferrada - Cacabelos - Villafranca - Trabadelo - Las Lamas - 33 PUNTO DE PEDRAFITA col 1 op 1100m (EH) - O Cerbreiro - Alto do Poio col 2 1310m - Linares - Fonfria - Triacastela - Sarria - Pacios - 34 PORTOMARIN (EH) - Gonzar - Ligonde - Palas de Rei - Melide - 35 ARZUA (RF) - Cerceda - Pedrouzo - Monte Gozo - 4 oktober 08 12u50 : het grote plein voor de cathedraal van Santiago de Compostela !

Het Belgische traject was vanuit Breda circa 220 kilometer, het Franse traject was ca 1150 kilometer, en het spaanse ruim 900 kilometers. Elke kilometer weer anders en elke kilometer de moeite...

Tot slot hier nog enkele echt leuke chambres d'hotes waar je misschien ooit nog in de buurt komt :

1. Estrees-Saint-Denis (bij Compiegne): een eigen etage, zwembad in de tuin, én een gastvrouw die in artisanale koekjes doet !

chambre d'hote Chez Mahe
103 avenue de Flandres
60190 Estrées-Saint-Denis (Compiegne)

2. Sainte Maure-de-Touraine (west-midden F): een stijlvolle zolder bij hele aardige mensen

La maison de Nanny's
7, Rue Albert Masson
37800 Ste Maure-de-Touraine
0033 2 47 65 12 49

3. El Acebo (prachtig bergdorp op 1209 meter gastvrije en prachtige locatie !

La Trucha
El Acebo