Eindelijk ... Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Italia ! - WaarBenJij.nu Eindelijk ... Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Italia ! - WaarBenJij.nu

Eindelijk ... Santiago de Compostela

Door: maarten en ton

Blijf op de hoogte en volg Italia !

04 Oktober 2008 | Spanje, Santiago de Compostella

Beste en lieve allemaal,

We hebben het bereikt,ons Santiago de Compostela! Op zaterdag 4 okt 2008, om 12.30 uur, reden we het plein op na er exact 5 weken over gedaan te hebben!

Na de Cruz de Ferro en overnachting in bergdorp El Acebo (1209m!) zijn we met meteen weer een bergetappedag aangekomen in Puerto Pedrafita (1100 m), na 74,8 km, en een loodzware onmogelijke klim omhoog. We wilden de col van de Cebreiro bereiken, maar hebben dat die dag net niet gehaald. De volgende ochtend zijn we doorgereden naar de top van de Cebreiro (1320m, dus nog één keer nog eens 220 meter verder extra omhoog met 10%). Maarten heeft dit ene stuk niet gereden en gelift, want hij had echt te veel last van zijn knie en rug van de vorige dag; zijn traject van ca 9 km werd gelift en hij wachtte daarom bovenop met warme koffie op Ton. We zijn weer samen afgedaald (koud !!!). Maar dat was van korte duur. Weer die scherpe venijnige klimmetjes; Santiago komt niet naar je toe!

Een nacht hebben we geslapen in Portomarin, een stad die opnieuw uit het water opgebouwd is, omdat ze daar een stuwmeer aangelegd hebben (zoe foto's !), met een prachtige kerk c.q. burcht (ook geheel verplaatst).
De volgende dag naar Arzua (58,3 km), een onbeduidend stadje aan een hoofdweg. We moesten daarvoor wel hele stukken omrijden. iets wat ons boekje aangaf.

En toen kwamen we dan bij Santiago !
De buitenwijken waren saai en lelijk, maar de historische stadskern binnerijden was prachtig. Trots zijn we door de mensenzee heen gepeddeld naar het grote plein en zijn recht voor de cathedraal afgestapt.
En dat was dat ....

33 dagen fietsen
3 dagen rust
wel flink moe geworden
geen van twee ziek geweest
één gebroken spaak
en geen enkele lekke band ....

Het was geweldig, binnenkort komt er nog meer ter definitieve afsluiting van dit verhaal. Veel groeten

Dank jullie allemaal !!

• 07 Oktober 2008 - 10:07

Toos:

Ton en Maarten, wat een prestatie - gefeliciteerd! en geen lekke banden - beschouw ik als een wonder!
    Ton, zou je een kaarsje willen branden voor de schoolkinderen in Banyumas en als je dan toch bezig bent ook eentje voor ons nieuwe project: de tractor naar Sierra Leone?
    thanks
    J.

• 07 Oktober 2008 - 10:08

Jet:

Gefeliciteerd!

• 07 Oktober 2008 - 10:26

Carl:

Ton en Maarten, jullie zijn echte helden. Drink een paar liter bier, wijn,sangria e.d. en neem genoeg voedsel tot jullie want de tocht heeft jullie tot strak in het vel zittende jongere mannen gemaakt. De heilzame werking is op jullie fotoreportages goed te zien. Kom heelhuids thuis.

Felicitado

• 07 Oktober 2008 - 10:45

Fred En Karin:

Mission accomplished!
    Fantastisch, petje af, gefeliciteerd!

Fred en Karin.

• 07 Oktober 2008 - 11:52

Arjan:

Ton, Maarten,

Van harte met julie enorme prestatie. Geniet van nog een paar rustige dagen in Santiago en tot gauw.

Groet,
    Arjan

• 07 Oktober 2008 - 11:56

Jan N.:

SMS was sneller, maar nu met de foto's erbij geloof ik pas echt dat jullie het wonder hebben verricht! Als pelgrims hebben jullie er natuurlijk altijd in geloofd. Bravo, olé, olé!

• 07 Oktober 2008 - 12:47

Wil Kwinten:

overigens doet die foto me verdacht veel aan het nac stadion denken met een nep bord ervoor

• 07 Oktober 2008 - 12:48

Wil Kwinten:

ik had al geschreven bravo bravo maar die was weggevallen zie ik nu.....een gemeend bravo!

• 07 Oktober 2008 - 13:12

Christel:

Hulde heren ....geniet van jullie geweldige prestatie!
    Voorzichtig op de terugweg!

Groet,
    Christel

• 07 Oktober 2008 - 15:11

Peter:

Una realización fantástico Ton y Maarten! Gran trabajo sin mala suerte. Me alegro de verle en tuyos bicicletas en "Santiago de Compostela". Ik hoor jouw enthousiaste verhaal wel in de club van de Rustende Jagers. De acuerdo? Buen viaje. Hasta la vista!!!

• 07 Oktober 2008 - 18:31

Marja:

Geweldig, wat een bijzondere, mooie prestatie!

• 07 Oktober 2008 - 21:07

Helma En Theo:

geweldig, fantastische prestatie en dat toch in betrekkelijk weinig tijd. Wij dachten nl dat jullie er 7 weken over zouden doen, nu nog 2 weken uitrusten aan het zwembad aldaar??
    We zien jullie binnekort in Nederland en drinken vanavond alvast een glas op jullie sportieve prestatie.
    liefs Helma en Theo

• 08 Oktober 2008 - 13:33

Els Van Den Heuvel:

Geweldig, wat een tocht!
    Hulde, hulde!!
    Ik hoor het allemaal wel als je terug bent, Maarten.

• 08 Oktober 2008 - 22:35

Marion:

Grootse prestatie ... en nu nog even terug fietsen! Tot in Breda.

• 10 Oktober 2008 - 15:09

Henk Peters:

Een geweldige prestatie van jullie tweetjes. Proficiat.
    Ik ben wel wat jaloers op jullie, omdat ik er niet toe kom.
    En nu lekker gaan nagenieten van deze onvergetelijke tocht.

Henk