Bienvenidos !! - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Italia ! - WaarBenJij.nu Bienvenidos !! - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Italia ! - WaarBenJij.nu

Bienvenidos !!

Door: maarten en ton

Blijf op de hoogte en volg Italia !

21 September 2008 | Spanje, Pamplona

Beste allemaal,
Het is dan eindelijk zover, wij zijn gisteren, zaterdag, de Pyreneeen overgetrokken van St Jean le Pied de Port via de bergpas, langs Roncevalles Spanje in! (dus niet via Somport, Paul). Het weer was goed, zon, wat wolken en verder gelukkig niet te warm.
Het was een stevige bevalling, deze rit; de moelijkheid bleek niet alleen aan het begin te zitten (klimmen,en nog eens klimmen totaal alle 3 collen van gister ruim 1500 meter omhoog) maar juist aan het eind: vanaf 15u00 nergens in de spaanse pyreneeen een slaapplaats te vinden (hotels dicht voor vakantie, refugio´s vol met dagjesmensen voor een weekendje wandelen in de bergen etc etc.
Naast teleurstelling (we hadden nog wel zo ons best gedaan...) ook boosheid (blijkbaar gaan dagjesmensen voor afgepeigerde colbedwingers) en tenslotte was het natuurlijk ook dom om niet eerder wat te regelen voor deze speciale etappedag. Maar goed, uiteindelijk zijn toen maar we hard doorgereden naar ......
Jawel, Pamplona !! (dagtotaal 72km incl col)
Ton heeft het geweldig gedaan is zonder ongemakken aan de overkant gekomen, hij heeft Maarten steeds opgewacht op cruciale punten.
Maartens knie heeft het zwaar gehad maar wel gehouden (bedankt voor de tip Helma) en ook de rug is redelijk stabiel. Alle reden voor beiden voor tevredenheid (en beetje trots)!

In Pamplona kwam alles uiteindelijk helemaal goed: eerst en prima hotel met goede bedden en service (waardoor wij nu ook de computer van de hotelreceptie mogen gebruiken) en vervolgens bleek er in het dorp Huarte hiernaast een groot volksfeest aan de gang met duizenden mensen op straat, met baskische liederen en fanfare (zie mogelijk video), en met een sfeer van jewelste. Echt fantastisch om zo aan te kopen, dat hadden ze echt niet speciaal voor ons hoeven doen ....
Daarna lekker spaans gegeten (dus laat, kan pas na 21u30 hier ..)in een gigantisch groot nieuw winkelcomplex hier recht tegenover.
dat open was inclusief de winkels tot 23u00 !!!

Na Frankrijk is Spanje duidelijk een totaal ander land, dat ervaar je op deze reiswijze veel meer als anders.
Onze eerste kennismaking was in elk geval ontzettend leuk ! De moraal is goed, was gaan vandaag Pamplona bekijken.
Eeen speciale groet voor mijn zus en trouwe fan Juliette, die deze etappe sponsorde, Juliette het is een bijzondere dag geworden en vandaag de stad in ...

Hopelijk lukt het ons hierna wat beelden te plaatsen, anders maar weer later.
Groeten Maarten en Ton

PS 1: De afdaling was geweldig, met dank aan onze sponsoren Rene Boender, Dick Prent, en anderen; graag gedaan ! Onze maximale daalsnelheid gemeten was 54,8 km; op een fiets met 5 tassen, totaal 43 kilo is dat heel behoorlijk hoor ..., en ja ja de helmen opgehad dus)

• 21 September 2008 - 10:39

Jan N.:

Maarten, nog gefeliciteerd en jullie allebei met het bedwingen van de Pyreneeën! Zonder doping? En gelijk fiesta in Spanje of Baskenland, welk land het ook is. Mochten de stierenrennen nog ter gelegenheid van jullie georganiseerd worden in Pamplona: helm op! Nog een paar bergjes (Picos) en jullie zijn er!

• 21 September 2008 - 10:52

Jan N.:

• 21 September 2008 - 12:22

Wil Kwinten:

Helden.
    Dat zijn jullie!

• 21 September 2008 - 15:31

Juliette (zus M):

Hola guapos! Natuuuurlijk is Spanje leuker dan Frankrijk lol.
    Heel goed gedaan hoor.
    Maarten, bedankt voor je telefoontjes en:
    Mucho Suerte !!! Succes

• 21 September 2008 - 17:08

Maud Jansen:

hoi maarten en ton, wat een geweldige prestatie weer van jullie. Ik ben echt onder de indruk. En wat een prachtige foto's van boven op die bergen. Ga zo door mannen! groeten van Maud

• 22 September 2008 - 08:37

Frans En Anne:

Wat ben ik trots op mn broertje!
    Alleen zie ik je toch liever met krullen en zonder ouwemannenbaard, maarja. Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb, moderne renteniers hebben weinig tijd.....
    Jullie zij er bijna, nog ff volhouwe... Ben je trouwens onderweg in de pyrenee het dorpje Pasdeloup nog tegengekomen? Zal wel niet, dat ligt geloof ik in de oostelijke uitlopers.

• 22 September 2008 - 10:04

Henk Peters:

Beste Maarten,

Geweldig. Ik heb de weg naar Ronchevalles een keer met de auto gedaan. Ik herinner me nog dat het smal en steil was en dat het plaatsje niks voorstelde. Klopt mijn herinnering nog goed?

Succes
    Henk Peters

• 22 September 2008 - 20:17

Hans:

Heren,

een geweldig resultaat!! Met succes ook mijn trajecten befietst, dat doet me goed!
    Er zijn wat berichten hier over regen in Noord-Spanje, maar trek je daar niets van aan. Het trekt daar gauw voorbij.

Een mooie tocht, gezien de foto's en de video's! Desalniettemin zou je haast denken aan een hotelplan-reis, gegeven de berichten rond domicilie, sport- en leisure-faciliteiten. Een extended summer holiday! Let wel: er is nog maar 1000 km te gaan om tot werkelijke pelgrimtrance en contemplatie te komen!
    Maak er gebruik van!
    Put moed uit de Apologie van jullie vriend G.R. (ik ben het met Frans eens overigens): "Toen ik rooms-katholiek werd, werd mijn haar, dat grijs begon te worden, opeens weer donkerblond. Mijn bloeddruk daalde, terwijl mijn jaarinkomen van die dag af fors bleef stijgen. Er blijven wel bezwaren, maar bij zoveel genade moet ik wel erkennen: de Kerk van Rome is de Ware Kerk". Er is dus nog hoop heren, maar deze moet wel gevonden worden!
    Dus op naar de zusters en de broeders, de boerderijen en de pelgrimkamers, op weg naar het ultieme doel!

Veel spiritualiteit, en krachtige knieen,
    Take care,

Hans

• 22 September 2008 - 20:34

Vd Horst/Gijswijt:

Ola,

Goed gedaan en goed van die knie.
    liefs uit Lacanau Océan

• 22 September 2008 - 21:35

Freek:

He pa en maarten!

Onwijs goed gedaan, ziet er allemaal prachtig uit, en het rustdagje zag er ook heerlijk uit!!
    Veel succes nog, en vooral veel plezier!

P.s. ik vind die baard wel relax!

• 23 September 2008 - 07:44

Peter J.:

Ola Espana! Goed gedaan mannen! Rustig doortrappen maar

• 23 September 2008 - 13:38

Monique Nuijten:

nou mannen, geweldig! wat een prestaties! het is zo leuk om te lezen, en de foto's en video's zijn zo sfeerweergevend ( en wat zijn die bergen gruwelijk hoog!) en tonen ook nog eens dat jullie er goed en gebruind uitzien, alsof er geen leed geleden is.
    na een week met mooie nazomerse dagen is het hier nu ineens een stuk frisser en somberder, brrrt, dus kom maar op met jullie zonnige belevenissen in een warm spanje. veel sterkte en plezier verder hoor!

• 24 September 2008 - 17:57

Frans:

Ton, nog proficiat met de 21e verjaardag van je dochter gisteren!
    En jullie beiden sterkte met de laatste loden kilometers.