Het einde van de mesata in zicht - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Italia ! - WaarBenJij.nu Het einde van de mesata in zicht - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Italia ! - WaarBenJij.nu

Het einde van de mesata in zicht

Door: maarten en ton

Blijf op de hoogte en volg Italia !

29 September 2008 | Spanje, Astorga

Lieve vrienden en vriendinnen,

De eindeloze hoogvlakte zijn wij overgestoken en aan de horizon zien wij de donkere schaduwen van onze nieuwe uitdagingen ! We zitten nu in het mooie plaatsje Astorga in een pelgrimsherberg.
Het weer is uitstekend en zonnig, maar wel wat koud in de ochtenden: met vertrek steeds rond de 10 graden is het wel even warmdraaien steeds ....

De komende dagen is er stevig werk aan de winkel. Achtereenvolgens staat voor morgen op het programma de klassieke Caminoplaats de Cruz de Ferro, een eenzame top op 1510 meter, alwaar enkel een ijzeren kruis te vinden is (vandaar de naam ..)
Het is de bedoeling dat wij aldaar onze lasten afleggen in de vorm van het achterlaten van een steen op een enorme berg van stenen die onze voorgangers de laatste 900 jaar al achterlieten. We dalen daarna 1000 meter diep af van de top helemaal naar beneden (zonde,zonde zegt Maarten, maar Ton zegt dat het zo hoort) naar ca 540 meter in het dal en slapen wellicht in Ponferrada of Villafranca.

Vervolgens klimmen we de dag erna (als alles nog werkt tenminste...) opnieuw naar boven naar de Cebreiro-pas op 1335 meter om een nieuw plateau te gaan bereiken dat ons uiteindelijk naar Santiago moet voeren.
De Cebreiro klim is erg belangrijk omdat het in feite de laatste echt zware hindernis vormt richting Santiago; na de pas resteren tot het einddoel en circa 150 kilometers met steeds weer stijgen en dalen maar zonder echte cols verder.

Spannende dagen dus!Duim voor ons....

Groeten, Ton en Maarten







  • 29 September 2008 - 20:16

    Marion:

    Kan het potloodje op de kaart ook even het goede gebied aanwijzen..... ha, ha... ik raak zo helemaal de kluts kwijt. Jullie compas werkt toch wel goed? Of zitten jullie per ongeluk nu in Madrid!!!
    Hans moppert nu iets over .... 'venters!!!!
    Maarten, kan het kloppen dat je broeken al van je r.... afzakken? Slank koppie op de mooie tegenlichtfoto! Kekke mannen zo langzamerhand.
    En ... een echte pelgrimsherberg ... Kijk, dat hoor ik nou graag. Uiteindelijk dus echte Pelgrims geworden... Gaat het met de zelfreflectie ook goed?
    Vergeet niet ruim van te voren een steen te zoeken. Toen wij daar ooit waren, was er op de berg geen steen meer te vinden... is zo lullig als je niks op die stapel kan leggen...
    Fingers are crossed for both of you. Zet 'm op bergtijgers...


  • 29 September 2008 - 21:03

    Hans:

    Heren,

    ik trof op mijn voicemail twee vrolijke heren (ik had de telefoon te laat uit de broek, op de 85ste verjaardag van mijn moeder) in buitengewoon goede stemming, haast wel een pelgrimtrance! De loutering is daar! Kunnen jullie bij Cruz de Ferro de steen van Pim ook even goed leggen?

    Het kan ook geen kwaad om een schietgebedje te doen voor de wereldeconomie. Na het communisme is nu ook het kapitalisme haar zeepbellen aan het opblazen. Tijdens zo'n tocht kan er toch veel veranderen. De derde dinsdag in september leek nog hoopvol. Leuke prent van Collignon in de Volkskrant: Bush op het balkon op het rode plein, de parade afnemend van mannen met sigaren en aktentas, strak in het gelid.
    De koersen dalen spectaculair, banken worden genationaliseerd, in Amerika wordt een divisie getraind om het thuisfront in bedwang te houden. De vastgoedsector heeft problemen met financiering. We maken een ongekende tijd door. De wereld draait door is weer dagelijks op de buis.

    Maar Martin Bril schrijft weer zijn proza in de Volkskrant, nog niet elke dag, maar hij is er weer! Altijd een moment van contemplatie aan het begin van de dag.

    Paul Newman is overleden, en vandaag ook Relus ter Beek.

    Tot slot, op weg naar het ultieme doel in het westen, een stukje Avondrood van uw vriend G.R.:
    " Eens was ik jong en schoon,
    Vrouwen die met mij dansten werden in mijn armen meegevoerd tot duizelingwekkende hoogten.
    Nu gaat niets meer omhoog:
    het enige dat stijf staat zijn mijn gewrichten
    Ach, waar zijt gij gebleven,
    zoete, bittere, onstuimige jeugd?"

    Sterkte met de gewrichten!!

    groetjes, Hans

  • 29 September 2008 - 21:25

    Quint Thoolen:

    Goedenavond Maarten en Ton,

    Mijn eerste, en waarschijnlijk laatste, reactie op deze fantastische site. Zo te zien allebei flink afgevallen! Deze tocht zouden jullie elk jaar moeten maken (knipoog)! Als ik alles zo lees dan is het een fluitje van een cent. Al dat gezeur van die twee bejaarde mannen heb ik nu ook wel gehad. Elke avond lekker in een hotelletje en een lekker avondmaal. Het lijkt wel een all-inclusive reis. Gelukkig volgen er nu 2 flinke bergen, de laatste weliswaar, maar dan hebben jullie nog wat te doen. Nog een paar kilootjes verwijdert van het bittere einde. Volgend jaar ga ik mee, en zal ik naar jullie zwaaien als ik al een half uur op de top zit met een ijskoud biertje.

    ' je wordt ouder papa, geef het maar toe'

    Maar boven mijn - en misschien wel die van meerderen - verwachting lijkt het erop dat jullie het er toch erg goed vanaf gaan brengen samen! Ik ben erg benieuwd naar alle verhalen, want ik neem aan dat jullie op de site niet heel diep op de details ingaan. Laat het even weten als jullie terug zijn, dan kom ik ff een lekker koud biertje met jullie happen. Op een geweldige reis!

    Ook ik zal voor jullie duimen als jullie deze 2 ' gigantische' bergen trotseren. Keep up the good cycling!

    Quint

  • 30 September 2008 - 05:49

    Rene Boender:

    Wow... wat een prachtige prestatie! Ik klim in gedachte met jullie mee!

  • 30 September 2008 - 06:54

    Marieke:

    Hallo lief broertje van me, en Maarten

    Wat zijn jullie al ver!
    Nog een paar colletjes en dan de "Grande finale". Je mag dit zelf in het spaans vertalen.
    Gezien jullie onderhand opgebouwde conditie moet dat een fluitje van een cent zijn!
    P.S. Tot op heden nog geen uitbreiding van de Nuijtenstam aan onze kant.Al ruim een week over tijd.
    Liefs en sterkte voor de laatste loodjes, Marieke

  • 30 September 2008 - 07:42

    Frans En Anne:

    Tot nu toe muy bien, caballe-ros (Ros de Ferro?) Nu nog de laatste ki-loodtjes, afzien en afvallen bij het stijgen en dalen, het ziet ernaar uit dat nu het door ons gewenst gesponsord deel aanbreekt. Vier het met miswijn (miss wijn?) en u zult tot grote hoogte stijgen, halleluja!
    Aan zus Marieke: Die lang verwachte familie-uitbreiding zal wel een jongen zijn, die hebben nooit zo'n haast...
    frans en anne

  • 30 September 2008 - 09:16

    Peter:

    Hallo luitjes,
    Het einde komt dus in zicht. Toi toi toi!!!
    Hou je taai en tot ziens bij de bosjesmannen.

  • 30 September 2008 - 09:25

    Suan:

    Hou nog even vol, het einde is in zicht, mijn bewondering blijft groeien.

  • 30 September 2008 - 09:52

    Henk Peters:

    Hoi Ton en maatje Maarten,

    Vanwege het weer heeft baas Sjaak vandaag het bomen zagen afgeblazen. Jammer: we kunnen nu niet bomen over de politiek. Maar zo heb ik wel extra tijd om jullie leuke website weer te bezoeken. Jullie zijn lekker opgeschoten. Ton ziet er weer netjes uit zonder baard, dus niet als een bosjesman. Succes met de laatste loodjes.

    Henk P.

  • 30 September 2008 - 18:40

    Ger Willemse:

    Beste maarten ,heb inmiddels ook eea gelezen echter niet het hele verhaal hopelijk horen we dit persoonlijk van je ,,cruz de ferro,, wellicht heb je hier inspiratie gekregen voor thinking steel ,veel succes gr van hariet en ger ,wij vinden het een hele uitdaging

  • 01 Oktober 2008 - 12:19

    Coy:

    Indrukwekkend.
    Jullie zijn helden!!!
    Groetjes Coy.

  • 03 Oktober 2008 - 10:31

    Liesbet:

    zijn jullie er al? heb niet veel tijd gehad jullie reis te bekijken, maar ben vol bewondering voor jullie vasthoudendheid en conditie. petje af!
    en ja, ton, het is eindelijk zover, de familie is uitgebreid met een gezonde 9-ponder, genaamd Jace, een jongen dus.
    gefeliciteerd,oud-oom!

  • 03 Oktober 2008 - 14:50

    Clemens En Anneke:

    Bedankt voor de kaart uit Sahagun; we zullen hem scannen en doormailen aan de familie. Inmiddels zijn jullie een paar dagen verder en dus ook dichter bij het einddoel. Veel sterkte nog en geniet van de mooie plaats Santiago en ook van het heeeeele grote wierooksvat in de kathedraal. Groetjes

  • 04 Oktober 2008 - 20:54

    Ariane:

    Eindelijk moed gevonden om mijn stapel achterstallige papieren te ordenen.(niks echt belangrijks, of had ik al maanden geleden iets met die blauwe enveloppe moeten doen...)In die stapel zat ook jullie mooie kaart. Meteen achter de computer en genoten van jullie fijne verhalen.
    Logrono...daar heb ik nog eens een auto totall loss gereden, goede herinneringen aan. Ik weet niet meer of het daar was of in de buurt, maar ik zie een rivier voor me met daarlangs lange tafels vol etende en drinkende Spanjaarden. Geweldige sfeer!
    Vanaf nu ga ik jullie trouw volgen!

    Met heel veel respect, Ariane

  • 05 Oktober 2008 - 10:04

    Pleunet:

    Ik lees jullie berichten met veel bewondering, geweldig joh!
    Veel kracht en soepele spieren wens ik jullie om al die pieken te bereiken of ze nu hoog of laag zijn! Lieve groet!
    Pleunet

  • 05 Oktober 2008 - 15:16

    Theo:

    door omstandigheden een tijdje niet in de gelegenheid om jullie laatste spannende verslag te lezen. Ligt de Cebreiro in de buurt van de Picos? Met stijgende bewondering volgen wij jullie verrichtingen. Toi toi toi voor de laatste kilometers .... groetjes theo en helma

  • 06 Oktober 2008 - 07:31

    Jan B:

    misschien ben je er inmiddels al,anders nog even volhouden

    jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Italia !

Maarten Ton en Hans onderweg Raar Rome

Actief sinds 19 April 2008
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 54758

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2016 - 12 September 2016

Maarten en Ton en Hans onderweg naar Rome

30 Augustus 2008 - 15 Oktober 2008

De Santiagoreis van Ton en Maarten !

Landen bezocht: