De 28e dag onderweg ... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Italia ! - WaarBenJij.nu De 28e dag onderweg ... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Italia ! - WaarBenJij.nu

De 28e dag onderweg ...

Door: maarten en ton

Blijf op de hoogte en volg Italia !

26 September 2008 | Spanje, Madrid

Beste allemaal,

We hebben een heerlijke dag gehad hier. Het begon vanochtend wel nog behoorlijk koud bij het vertrek; bewolkt en ca 11 graden. Jassen aan dus in het begin. Dalend heel hard naar Burgos gescheurd over de N 120 met de wind in de rug. Heerlijk, in 1 uur bijna 25 km afgelegd.
Burgos: je weet niet wat je ziet, vooral de cathedraal. Hij is fantastisch, zonder meer, en nog maar net gerestaureerd. Opgebouwd uit meerdere volumes en prachtig fijn en gedetailleerd (suikertaart) uitgewerkt maar toch roept hij ook twijfels op: dit is toch geen gebedshuis meer, maar eerder een onvoorstelbaar grote katholieke uitstalkast ....

Na een broodje tussen de middag kwamen wij bij de cathedraal dezelfde fietsende Hongaar tegen die wij twee keer eerder al troffen.
Hij is een onafhankelijk cineast in Hongarije die een persoonlijke film over de camino wil maken. Op zijn (veel te kleine) fiets heeft hij een onvoorstelbare berg bagage getast waaronder 2 aluminium koffers met apparatuur, een statief en ga zo maar door. Over het geheel heen hangt zijn knalgele veiligheidsvest waarop een grote "H" staat en ook nog "camino". Hij heet Zsoltan en heeft een heel open & aardig gezicht. Hij heeft ons geholpen, en wij hem ook, en daarom zijn wij nu broeders op de camino. Of we hem ooit terugzien weten we niet maar we hebben wel zijn kaartje, dus wie weet.

De route voerde vandaag over een prachtig gebied, nu voor de tweede keer klimmend naar het plateau op 1000 meter, de zogeheten "meseta". We hebben daar een filmpje van gemaakt maar dat komt later wel een keer.

Het weer in de middag was prachtig, enkel zon en geen wolken meer; de temperatuur was opgelopen tot ca 17 graden.
In het late licht zagen wij rond 17u30 ineens een enorme vogel boven ons draaien. Het was niet minder dan een grote volwassen koningsadelaar, prachtig van vorm en kleur met spanwijdte van zeker 2 meter, die echt polshoogte kwam nemen. Hij cirkelde zichtbaar naar ons toe en vloog uiteindelijk op maar 15 meter hoogte recht over ons heen. De vogel en wij keken elkaar recht aan: een indrukwekkend en verstild moment, hoog op de vlakte. Het was echt heel bijzonder.

Je kunt hier wel foto´s blijven maken zo mooi is het. We zitten nu in het bijzondere dorp Castrojeriz, dat opvallend langgerekt is, en rond een heuvel met kloosterruine heen ligt gevleid zo lijkt het wel. Overal kerkjes, smalle straten en prachtige doorkijkjes naar de meseta hieromheen.

De nacht is helder en koud, overal staan de sterren. Wij gaan zo slapen in een klein hotel in het dorp.
Tot de volgende keer maar weer.

Groeten Maarten en Ton

PS: wellicht volgen er nog fotoos.

• 26 September 2008 - 22:23

Juliette:

zoooooooooo jalours. Wat een sfeer en gezelligheid weer in mijn geliefde Espana... Geniet ervan! Groeten ook van Jim die inmiddels weer thuis is.

• 27 September 2008 - 09:16

Monique Nuijten:

ola pelgrims,
    zeg, wat is dat nou? geen geklaag meer? ontberingen, afzien, lijden is toch een very important part of the deal? gun ons volgelingen asjeblieft ook dramatische verhalen hieromtrent, zo mogelijk gelardeerd met ach en wee oproepende foto's en video's! kunnen wij immers meeleven, en jullie vervolgens weer in een reactie vol ontzag en intense blijdschap dat we het niet zelf hoeven ondergaan, van harte steunen?
    op naar de volgende fiesta!

• 27 September 2008 - 11:13

Wil Kwinten:

maarten en ton
    hoe lang mogen jullie eigenlijk nog voor je er bent? in km?

• 27 September 2008 - 21:02

Ton (vader Maarten):

Hallo Maarten en Ton,

Jullie vorderen al goed. Volg jullie op de site. Fietsend, zwoegend en feestend! Heb met extra aandacht de Vuelta bekeken en moest bij het soms kale Spaanse heuvellandschap (zeg maar bergen) aan jullie denken. Gelukkig is jullie tocht wel sportief maar geen wedstrijd. Volhouden. Het einddoel, hoewel nog ver weg, komt dichterbij.
    Ik vertrek morgen in 4 etappes (per auto!!!) naar Zuid Frankrijk. Ben het weekend dat jullie plannen terug te zijn, ook weer terug.
    Veel sterkte en plezier.

Ton

• 29 September 2008 - 13:18

Maarten:

Hé mannen, wat een reis, wat een verslaglegging! Petje af. Erg leuk om te lezen en te zien. Mooie koppen krijgen jullie en staalharde benen (kan niet anders). Heel veel succes met de laatste (hoezo laatste) loodjes

• 29 September 2008 - 15:31

Ton J:

heren,

wat een afzien.
    feesten tot diep in de nacht, blonde vrouwen, gratis eten en drinken (af en toe een suikerbiet "Muskensen")en verder alleen wind in de rug, afdalingen en vriendelijke mede-pelgrims.
    het leven is hard.
    geef mij dan maar de eerste week, welgeteld 1 gebroken spaak.
    als dat geen afzien was.

groet
    ton

oh ja maarten, de stapel op je bureau is nu bijna net zo hoog als die "Meseta" en ik zal wel voor aasgier spelen als je terug bent, houdoe

• 29 September 2008 - 20:06

Coy:

Ben diep onder de indruk van jullie prestatie.Enig om jullie verhalen gelezen te hebben op mijn eigen lap-top!!! Heel veel succes bij de bijna laatste lootjes,of ben ik nu te optimistisch.Veel sterkte.
    Liefs Coy.